Samochód bez prawa jazdy od 14 lat? Co można prowadzić na dowód osobisty?

samochód bez prawa jazdy aixam

Istnieje samochód bez prawa jazdy i od 14 lat?

Istnieje jeden przypadek uwarunkowany kategorią pojazdu i momentem, w którym ukończyliśmy 18 lat. Szczegóły znajdziesz w dalszej części artykułu.

Przegląd uprawnień, kategorii, wieku i homologacji pojazdów – próba rozgryzienia tematu.

Zaczynamy od najpopularniejszego pojazdu jakim jest rower. Później będzie tylko mięso. 🙂 Dzieci do 10 roku życia, mogą na nich jeździć jedynie pod opieką osób dorosłych. Powyżej tej granicy, nasza pociecha może już wyrobić kartę rowerową (wg. ustawodawcy nawet powinna), aby zgłębić tajniki przepisów ruchu drogowego (do czego zachęcam). Właśnie może, ponieważ osoby poniżej 17. roku życia nie ponoszą odpowiedzialności za wykroczenie. Konsekwencje prawne związane z wykroczeniem mogą dosięgnąć jedynie nastolatków pomiędzy 17. a nie skończonym jeszcze 18. rokiem.

We wspomnianym przypadku, wg. nowego taryfikatora (od 10.2022r.) za jazdę bez karty rowerowej policjant może wystawić mandat w wysokości 200 zł (rozdmuchane w mediach 1500 zł, może nałożyć jedynie sąd).

Gdy przekroczymy barierę dorosłości i będziemy legitymować się upragnionym dowodem osobistym z automatu, legalnie możemy zasiąść za sterami roweru, wózka rowerowego albo prowadzić oldskulowy pojazd zaprzęgowy.

Motorower i możliwość prowadzenia samochodu bez prawa jazdy i jego wymogi.

Pierwszy warunek spełniają jedynie osoby, które uzyskały pełnoletność przed 19 stycznia 2013 r., czyli jeszcze przed zmianą przepisów, kiedy po skończeniu osiemnastki otrzymywaliśmy, również uprawnienia do prowadzenia motoroweru.

Drugi warunek to właśnie pojazd kategorii L2e motorowery trójkołowe (z ważnym OC) – (maksymalna prędkość 45 km/h, pojemność do 50 cm3, moc w silnikach elektrycznych i spalinowych do 4 kW tj. 5,44 KM). Dokładniej – zabudowany trójkołowy pojazd elektryczny, jest on w największym stopniu namiastką samochodu. Fakt, mamy tu kierownicę od skutera, ale pełna kabina, dwoje pełnowymiarowych drzwi, ogrzewanie i 2 miejsca w środku z pasami bezpieczeństwa, zbliżają nas bardziej do samochodu.

ELECTRORIDE PIXI / homologacja: L2e / Zabudowany Skuter Elektryczny

Na wyposażeniu znajdziemy wycieraczki ze spryskiwaczem i nagłośnienie z USB. W lepszych wersjach dostępna jest nawet kamera cofania, alarm. „Na legalu” pojeździmy też niższą kategorią L1e motorowerami dwukołowymi. UWAGA to prawo dotyczy tylko tych dwóch kategorii. Jeżdżąc na dowód osobisty np. czterokołowcem lekkim łamiemy prawo i narażamy się na poważne konsekwencje. Nie nabierajmy się na ogłoszenia mijające się z prawdą o chwytliwym tytule: „auto bez prawa jazdy„.

sytuacja prawna dotycząca aktualnych adeptów motoryzacji

W zgodzie z przepisami młody pasjonata motoryzacji w wieku 14. lat. może starać się o prawo jazdy kategorii AM.

Oczywiście po uprzedniej zgodzie rodziców i opłaceniu kursu, który na początku 2022 kosztuje 1000-1500 zł. Zawiera on 10 godzin teorii i 10 godzin zajęć praktycznych jazdy skuterem, jeżeli pomyślnie zda egzamin (odbywa się on również na skuterze), będzie mógł kierować pojazdami z homologacją L1e i L2e. Wliczamy tu zwykłe dwukołowe i zabudowane motorowery trójkołowe (pierwszy możliwy pojazd, naśladujący samochód), które opisałem paragraf wyżej. To na szczęście nie koniec, wachlarz możliwości poszerza nam się o czterokołowiec lekki L6e to już przedszkole samochodu osobowego.

Używany Microcar M.GO / homologacja: L6e / Czterokołowiec Lekki

Co tu mówić: cztery koła, dwa miejsca obok siebie, okrągła kierownica. Po nowelizacji przepisów moc 6 kW tj. 8,15 KM (dawniej 5,4 KM) najczęściej w dieslu – ze spalaniem 2,5-3,5 litra na 100 km. Jego konstrukcja umożliwia osiągnięcie 45 km/h, masa z paliwem nie przekracza 425 kg (dawniej była to masa własna max. 350 kg) tak mówią przepisy Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej NR 168/2013/EU, które w Polsce weszło w życie z dniem 1 stycznia 2019. Pojazdy te mogą poruszać się po drogach publicznych, w strefach ruchu i zamieszkania, ale nie mogą „śmigać” po drogach ekspresowych i autostradach. Nadmienię jeszcze, że wszystkie te pojazdy muszą posiadać ważną polisę OC i mieć ważne badania okresowe.

Kolejnym etapem naszej motoryzacyjno-praktycznej nauki w wieku 16. lat może stać się czterokołowiec ciężki z homologacją L7e i staranie się o prawo jazdy kategorii B1.

Koszt kursu to 2000 zł wzwyż zależnie od miejscowości. Kurs obejmuje 30 godzin teorii i 30 godzin jazdy. Na szczęście nauka i egzamin odbywają się na pojazdach czterokołowych – w końcu prowadzimy pojazd mechaniczny a nie motorynkę. Tu już nie ma żartów, to już poważny mikrosamochód. Rośnie tonaż (450 kg z paliwem), moc 15 kW (20,3 KM) i rozwijana maksymalna prędkość 90 km/h.

Aixam Crossover GTR / homologacja: L7e / Czterokołowiec Ciężki Jakub „Flyz1” MaciejewskiCC BY-SA 3.0, źródło Wikimedia Commons

Producent może zamontować 4 miejsca do siedzenia w tym mini samochodzie. Wyposażenie niedaleko odbiega od segmentu aut miejskich: klimatyzacja, alufelgi 14 i 15 cali, ABS + EBD, komputer pokładowym z wyświetlaczem o przekątnej ekranu 3,5 cala, różne pakiety dekoracyjne. Obowiązkowo ważne ubezpieczenie OC i przegląd techniczny. Inaczej zakład ubezpieczeniowy może odmówić wypłaty odszkodowania z naszej polisy.

Pozostaje duży minus lecz bardzo zasadny, ze względu lżejszej konstrukcji czterokołowca. Mianowicie prawo o ruchu drogowym wyklucza wszystkie czterokołowce do poruszania się po drogach ekspresowych i autostradach.

wymażmona 18-stka i prawo jazdy kategorii b

Aby rozwinąć skrzydła i przemierzać drogi ekspresowe i autostrady pozostaje młodym fanom motoryzacji poczekać do osiemnastki i ubiegać się o prawo jazdy kategorii b.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.