Kontrolka oleju z falą – żółta ikona ciśnienia oleju w postaci olejarki

kontrolka oleju

Kiedy zauważmy, że żółta, pomarańczowa bądź czerwona kontrolka oleju z falą (potocznie nazywana olejarką, lampką Aladyna, konewką, sosjerką) zaczyna nam się świecić na desce rozdzielczej, niestety nie jest to często błahy problem.

Może to być prorokiem lub komunikatem poważnej awarii układu smarowania silnika w naszym samochodzie. Niekiedy, lecz rzadziej może to być jedynie drobnostka.

Kontrolka ciśnienia oleju – co oznacza, gdy nie gaśnie.

Zadaniem kontrolki oleju jest poinformowanie kierowcy, że występują problemy z utrzymaniem prawidłowego ciśnienia w układzie smarowania. Jeżeli kontrolka świeci nam się na stałe przy pracującym silniku, powinniśmy zatrzymać pojazd w bezpiecznym miejscu i wyłączyć silnik.

W pierwszej kolejności zaglądnijmy pod maskę i pod samochód. Zrewidujmy czy nie ma jakiś widocznych większych wycieków, niektóre auta są bardzo nisko zawieszone i istnieje w nich ryzyko uszkodzenia miski olejowej.

Odczekajmy jeszcze 5 minut i sprawdźmy poziom oleju w silniku. Jeżeli stan oleju jest minimalny a wozimy w bagażniku trochę oleju na dolewkę to zwyczajnie dolejmy go, najczęściej do 0,5 litra wystarczy. Gdy nasze doraźne naprawienie usterki przez dodanie oleju pomogło (nie zapala się kontrolka na uruchomionym silniku), nie zapominajmy o naszej przygodzie.

Możliwie jak najszybciej udajmy się do mechanika i poszukajmy winowajcy ginącego oleju w silniku. Przyczyn występowania tego zjawiska może być multum. np. niedokręcony filtr oleju, słabo dokręcony sam czujnik oleju. W starszych pojazdach olej „lubi” ubywać z uszczelki pokrywy zaworów, miski olejowej albo co gorsze wysłużonej już uszczelki pod głowicą silnika. Nasz olej również może być po prostu spalany w silniku przez zużyte tłoki bądź pierścienie albo mniej sprawną już turbosprężarkę.

Żółta kontrolka oleju świeci a poziom oleju na bagnecie jest prawidłowy

Kontrolka nie gaśnie pomimo odpowiedniego poziomu oleju. To stanowczo gorsza informacja dla nas. Olej niedostatecznie krąży w silniku. W uproszczeniu elementy metalowe ocierają się o siebie bez poślizgu i może dojść do zatarcia silnika. Olej silnikowy jest obecny w układzie, ale któryś z elementów:

  • nie wytwarza ciśnienia (do wymiany nadaje się pompa oleju),
  • nie utrzymuje ciśnienia – zużyte łożyska ślizgowe wału korbowego lub wałka rozrządu. Źle dobrany, albo przepracowany olej o za małej lepkości.
  • blokuje ciśnienie, przepływ oleju – dawno nie wymieniany filtr oleju, zapchany smok lub kanał olejowy.

Czasami nieprawidłowe pomiary daje sam czujnik, bądź uszkodzony jest jego przewód elektryczny.

Kontrolka oleju miga

Przy przyspieszaniu, gwałtownym hamowaniu i ostrym pokonywaniu zakrętów. To może wskazywać na niski poziom oleju w misce olejowej.

Kontrolka oleju nie świeci się w cale

Przekręcenie kluczyka do pozycji zapłonu uruchamia wszystkie kontrolki i daje nam możliwość sprawdzenia czy te najważniejsze, które w trakcie jazdy informują nas o kondycji bądź problemach naszego pojazdu są sprawne. Rzućmy w tym momencie okiem na naszą kontrolkę oleju, bo inaczej nie powiadomi nas kiedy będzie szczególnie potrzebna.

Podobne Wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.