Kontrolka ESP Zapala się Podczas Jazdy

Kontrolka ESP

System ESP i ABS to chyba najbardziej użyteczne osiągnięcie technologiczne stosowane przez ostanie dziesięciolecia w motoryzacji.

Wielu kierowcom zapewne uratował życie, pomagając opanować poślizg. Uchronił on przed smutnymi następstwami wypadków.

Kontrolka (najczęściej pomarańczowa) podczas pracy silnika, powinna zapalać się jedynie w momencie zadziałania układu ESP. Gdy kontrolka świeci się dłużej, świadczy to o awarii systemu kontroli trakcji.

Naprawy usterki ESP nie możemy bagatelizować i odłożyć na później. Jest to w końcu system ratujący nasze życie.

Czym jest ESP i dlaczego jest tak ważny?

System ESP w odpowiedzi na utratę trakcji potrafi wykonać za kierującego reakcję, jakich nawet najlepszy kierowca wyścigowy nie dałby rady dokonać.

Nie opiera on się na jednym czujniku czy systemie. ESP ściśle współpracuje z ABS (ogranicza blokowanie kół przy hamowaniu) i ASR (zmniejsza moment obrotowy przy buksowaniu kół). Najnowsze systemy ESP współpracują jeszcze z BAS – Brake Assist wpływa on na układ hamulcowy. Zwiększa siłę hamowania kiedy zajdzie taka potrzeba.

Wróćmy do ESP, który w momencie poślizgu współgrając z ABS-em (korzysta z jego pompy i czujników) jest w stanie przyhamować jedno koło (jaki kierowca to potrafi?) lub wspólnie z ESP ograniczyć moc silnika (moment obrotowy) przekazywaną na oś napędową.

Dzięki powyższym działaniom, w miarę możliwości auto jest w stanie odzyskać nadany przez kierowcę tor jazdy.

Weźmy sobie do serca, że jeżeli przesadzimy mocno z prędkością na śliskiej nawierzchni to żaden system stabilizacji toru jazdy, nie będzie w stanie tak zaingerować, aby oszukać prawa fizyki. Finalnie obrócimy się (w najlepszym przypadku) naszym samochodem wokół własnej osi.

Duży problem dla ABS i ESP stanowią nierówne drogi. Utrata styczności kół z nawierzchnią, powoduje błędne odczyty z czujników prędkości obrotowej kół. Odczuwalne będzie to przy szybko pokonywanych zakrętach z poprzecznymi nierównościami. Uważajmy również na to, pokonując zakręty w iście rajdowym stylu.

W czasie jazdy włącza się lub miga kontrolka ESP?

O poprawnie pracującym module ESP w samochodzie informuje nas paląca się jego kontrolka przy włączonym zapłonie, która po włączeniu silnika powinna samoczynnie zgasnąć.

Charakterystyczna kontrolka auta ze śladami braku przyczepności powinna ujawnić się jedynie w momencie ingerencji systemu na stabilizację toru jazdy. Wtedy pojawienie się kontrolki ESP powiadamia nas o jego aktywności.

W bardziej nieciekawej sytuacji znajdziemy się, gdy świeci się kontrolka cały czas. Zwiastuje to awarię ESP lub… któryś ze wspomnianych systemów działa nie prawidłowo. Pewne jest to, że w tym momencie system ESP w samochodzie po prostu nie działa i nie pomoże kierowcy wyprowadzić samochodu z poślizgu.

 Co, Gdy kontrolka ESP zapala się podczas jazdy z kontrolką check engine i kontrolką ABS?

Popularną sytuacją opisywaną przez mechaników jest jednoczesne zapalenie się kilku kontrolek. Przed oczami jednocześnie świeci się kontrolka ESP i check engine może to wskazywać na problemy z poprawną pracą silnika.

Nierówno pracujący silnik np. przez problemy z cewką lub kablami zapłonowymi uniemożliwia w odpowiedni sposób zmniejszać moc silnika przekazywaną na koła.

Do tej dwójki potrafi dołączyć kontrolka ABS i wtedy mamy ochotę sprzedać samochód.

Zapalone kontrolki ABS-u ESP i Check Engine
Kontrolki ESP, ABS, Check Engine

Kiedyś taką choinkę miałem w Peugeocie 407 2.0 HDI, podłączyłem kabel diagnostyczny z allegro, który dumnie posiadam. Udało się sczytać błąd mówiący o zepsutym czujniku obrotowym koła ABS w tylnym lewym kole.

Po roku miałem to samo, ale z prawej strony. Po wymianach, układ ESP pracował w samochodzie bez zarzutu.

Podobne Wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.