Jak odpowietrzyć układ chłodzenia

zbiorniczek wyrównaczy

Sprawny, niezapowietrzony układ chłodzenia zapewnia prawidłową pracę silnika w optymalnych temperaturach i również dzięki niemu mamy ogrzewanie w kabinie pojazdu. W sprawnym samochodzie na zimnym silniku ilość płynu, jaka jest w jednostce napędowej wskazuje nam wskaźnik umieszczony na półprzezroczystym zbiorniczku wyrównawczym tejże cieczy.

Warto raz na kilka miesięcy skontrolować na jakim poziomie jest on w zimnym silniku. Czynność tą przeprowadzamy w aucie zaparkowanym na równym podłożu. Poprawna wartość to połowa stanu pomiędzy MIN a MAX albo MAX. Niekiedy nazewnictwo jest inne np. LOW i FULL. Rzadkim (może raz na około 15 tysięcy kilometrów) lecz spotykanym zjawiskiem jest wyparowanie płynu chłodniczego, jeżeli już wystąpi będziemy musieli uzupełnić kilkanaście mililitrów płynu.

Wskaźnik poziomu płynu chłodzącego.

Jeżeli nie pojawiają się problemy z ogrzewaniem w samochodzie. Nie widzimy żadnych wycieków płynu w komorze silnika i częstych jego ubytków. Możemy uznać, że układ chłodniczy w samochodzie działa prawidłowo i nie jest on zapowietrzony. Częstsze dolewki są sygnałem, że występują usterki w którejś części układu.

Kiedy układ chłodzenia w samochodzie się zapowietrza?

  • Układ ulegnie zapowietrzeniu przy wymianie płynu chłodniczego na nowy, bądź jego częstszych i większych dolewkach.
  • Drobne awarie – w układzie chłodniczym samochodu. Mogą pojawiać się pęcherzyki powietrza w układzie z powodu jego nieszczelności. Winowajcą usterki poprawnego obiegu płynu chłodniczego, może być cieknąca chłodnica lub nieszczelne gumowe przewody. Są one nieodzowną częścią całego układu.
  • Co gorsze – przyczyną obecności powietrza może być również uszkodzenie samej pompy wody lub uszkodzenie uszczelki pod głowicą.
  • Powyższe niedomagania lub źle działający termostat bądź wiatrak chłodnicy, mogą doprowadzić do przegrzania się silnika. Temperatura silnika osiągnie wartość powyżej 110 stopni Celsjusza doprowadzając do wrzenia w układzie chłodniczym. Zagotowany płyn pod wpływem podwyższonego ciśnienia będzie tryskał ze zbiorniczka wyrównawczego niczym szampan. Spod maski również może unosić się dym. W tym momencie najlepiej jest włączyć ogrzewanie w samochodzie na maksymalną wartość. Dzięki temu możemy obniżyć temperaturę silnika. Zatrzymajmy samochód w bezpiecznym miejscu, niech popracuje jeszcze minutę (jeżeli jest jeszcze na tyle płynu, że dochodzi do nagrzewnicy i wieje z kratek nadmuchu gorące powietrze), aby lepiej się schłodził. Następnie będziemy musieli bezpiecznie i prawidłowo dolać płyn jednocześnie odpowietrzając układ.

Jak odpowietrzać układ chłodzenia krok po kroku – procedura odpowietrzania

Dla tych co zagotowali płyn chłodniczy – muszą odczekać około 15-20 minut, aby trochę wystudzić silnik. Nie wolno teraz odkręcić korka od zbiornika wyrównawczego. Nie nalewaj teraz chłodniejszej cieczy do zagotowanego silnika, ponieważ głowica albo blok silnika może się odkształcić lub pęknąć. Wówczas u mechanika zostawimy sporo pieniędzy.

  1. W każdym przypadku odkręć powoli korek od zbiornika wyrównawczego, silnik powinien być wyłączony. Dolewamy płyn do wartości MAX, nigdy do pełna. Pozostaw otwarty korek. Jeżeli sytuacja wydarzyła się na drodze możemy dolać czystej wody z kranu albo w ostateczności mineralnej, najlepsza byłaby woda destylowana lub demineralizowana bo nie ma kamienia. Po przygodzie z kranówką lub mineralną należy przepłukać układ i ponownie zalać go płynem.
  2. Włącz silnik na biegu jałowym (w automacie położenie N) i poczekaj aż jednostka i płyn osiągną temperaturę roboczą około 90 stopni. Możemy przyspieszyć tę procedurę, dodając gazu i utrzymując 2000 obrotów przez 15-20 sekund. Dla zagotowanego silnika – po prostu go włączmy. Niech silnik pochodzi kilka minut.
  3. Na pracującym jeszcze silniku sprawdź poziom płynu chłodzącego, gdy ilość płynu w zbiorniczku jest poniżej MAX – dolejmy go. Efekt odpowietrzania będzie lepszy jak jeszcze mocno i dynamicznie ponaciskamy górne, grube gumowe przewody od płynu chłodniczego. Wypchniemy nimi powietrze do zbiornika wyrównawczego.wąż układu chłodniczego w samochodzie Jeżeli auto wyposażone jest w odpowietrzniki, które często zlokalizowane są na obudowie termostatu lub w okolicach nagrzewnicy (jeżeli ich nie znajdziesz przejdź do kroku 4) – zakręć korek i zgaś silnik, aby płyn nieco ostygł. Ponownie uruchom silnik i powoli okręcaj odpowietrzniki. Niech będą otwarte do momentu popłynięcia z nich płynu.
  4. Samochodem nie wyposażonym w odpowietrzniki najlepiej przejechać kilka kilometrów. Następnie zgasić, ostudzić trochę silnik i powoli ponownie odkręcić korek od zbiornika jednocześnie uwalniając zgromadzone się w nim powietrze (odpowietrzając układ).
  5. Bardzo często zwłaszcza po całkowitej wymianie płynu, następnego dnia, prawa fizyki zadziałają na naszą korzyść i zaobserwujemy ubytek płynu w zbiorniku. Świadczy to o pozbyciu się resztek powietrza z płynu. Uzupełnij płyn do górnego wskaźnika (MAX) na zbiorniczku.

Podobne Wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.